Avrupa Birliği (EU) Emisyon Ticaret Sistemi-2, mevcut EU ETS Sistemine Binalar, Karayolu Taşımacılığı ve Ek Sektörlerin dahil edilerek sistemin genişletilmesidir.Binalar, karayolu taşımacılığı ve ek sektörler için yeni emisyon ticaret sistemi ve Sosyal İklim Fonu Binalarda, karayolu taşımacılığında ve ek sektörlerde uygun maliyetli emisyon azaltımlarını teşvik etmek amacıyla, bu sektörlerde yakılan yakıtlar için yeni emisyon ticaret sistemi (ETS 2) uygulamaya konulmuştur. Bu sistem, tüketicilerden ziyade yakıt tedarikçilerini düzenleyecek ve iklim ve sosyal eylem için gelirleri arttıracaktır.
Özellikle, ETS 2'deki emisyon tahsisatlarının açık arttırmasından elde edilen gelirler, AB'deki hassas gruplar üzerinde yeni sistemden kaynaklanan sosyal etkilerin ele alınması için yeni Sosyal İklim Fonuna kaynak sağlayacaktır. Üye devletlerin katkılarıyla birlikte Sosyal İklim Fonu, 2026'dan 2032'ye kadar 86.7 milyar Avro'yu harekete geçirecektir. Yeni sistem 2027 yılından itibaren düzenli, sorunsuz ve verimli bir şekilde çalışacak şekilde tasarlanırken, emisyonların izlenmesi ve raporlanması 2025 yılında başlayacaktır. 2005 yılından bugüne uygulanmakta olan Avrupa birliği Emisyon Ticaret Sistemi hakkında detaylı bilgi için linki tıklayabilirsiniz.
ETS Direktifinin 2023 revizyonlarının bir parçası olarak, mevcut AB ETS'den ayrı olarak ETS 2 adında yeni bir emisyon ticaret sistemi oluşturulmuştur. Bu yeni sistem, binalarda, karayolu taşımacılığında ve ek sektörlerde (çoğunlukla mevcut AB ETS kapsamında olmayan küçük sanayi) yakıt yanmasından kaynaklanan CO2 emisyonlarını kapsayacak ve ele alacaktır.AB (EU) ETS 2, kapsanan sektörlerde Avrupa Yeşil Mutabakatı'nın diğer politikalarını tamamlayacak ve Üye Devletlerin Çaba Paylaşımı Yönetmeliği kapsamındaki emisyon azaltma hedeflerine ulaşmalarına yardımcı olacaktır. Şimdiye kadar, bu sektörlerdeki emisyon azaltımları AB'yi 2050 iklim nötrlüğü hedefine doğru sağlam bir yola sokmak için yetersiz kalmıştır. ETS 2 tarafından belirlenen karbon fiyatı, bina yenileme ve düşük emisyonlu mobilite yatırımları için bir piyasa teşviki sağlayacaktır.
ETS 2 2027 yılında faaliyete geçecektir. Mevcut AB ETS gibi bir "üst sınır ve ticaret" sistemi olmasına rağmen, AB (EU) ETS 2 emisyonları yukarı yönlü olarak kapsayacaktır. Emisyonlarını karşılamak için tahsisat satın almaları ve teslim etmeleri gerekenler, haneler veya otomobil kullanıcıları gibi son kullanıcılar yerine yakıt tedarikçileri olacaktır. AB (EU) ETS 2 üst sınırı, emisyonları 2030 yılına kadar 2005 seviyelerine kıyasla %42 oranında azaltacak şekilde belirlenecektir.ETS 2'deki tüm emisyon tahsisatları açık artırmaya çıkarılacak ve gelirlerin bir kısmı, özel bir Sosyal İklim Fonu aracılığıyla savunmasız hane halklarını ve mikro işletmeleri desteklemek için kullanılacaktır. Üye Devletlerin kalan ETS 2 gelirlerini iklim eylemi ve sosyal tedbirler için kullanmaları gerekecek ve bu paranın nasıl harcandığını rapor edeceklerdir. AB (EU) ETS 2'nin yasal çerçevesi Emisyon Ticaret Sistemi Direktifinde belirtilmiştir.
2027, düzenli, sorunsuz ve verimli bir şekilde başlamak üzere tasarlanmıştır. İlk adım olarak, emisyonların izlenmesi ve raporlanması 2025 yılında başlayacaktır. Piyasa likiditesini sağlamak için 2027 yılı boyunca %30 daha fazla miktarda tahsisat açık artırmaya çıkarılacaktır. Mevcut AB ETS'de olduğu gibi, ETS 2 de piyasaya yetersiz veya aşırı tahsisat arzını azaltmak için özel, kurala dayalı bir piyasa istikrar rezervi ile çalışacaktır.
ETS 2'nin faaliyete geçtiği ilk üç yıl boyunca, tahsisatların fiyatı 45 Avro'yu aşarsa (2020 fiyatlarıyla, yani enflasyona göre ayarlanmış olarak), aşırı fiyat artışlarını karşılamak için ETS 2 piyasa istikrar rezervinden ek tahsisatlar serbest bırakılabilir. İzinlerin fiyatının çok hızlı artması halinde de bu rezervden izinler serbest bırakılabilir. Böyle bir serbest bırakma için kurallar ve koşullar ETS Direktifinde belirtilmiştir. 2026'da gaz veya petrol fiyatlarının olağanüstü yüksek olması durumunda, sorunsuz bir uygulama sağlamak için ETS 2 sisteminin başlangıcı 2028'e ertelenebilir.